Asumisen hinta pysyy kohtuullisena vain tarjontaa kasvattamalla
Kun muu Suomi hiljenee ansaitulle kesätauolle, vuokra-asuntomarkkinoilla alkaa vuoden kuumin sesonki. Heinäkuussa erityisesti opiskelijat aloittavat ryntäyksensä suurimpien kaupunkien asuntomarkkinoille ja tuskailevat hintatason kanssa. Pienituloisille puolestaan Helsingissä asuminen on jo muutaman vuoden ollut suoraan sanottuna haasteellista. Kuitenkin juuri suurissa kaupungeissa on myös suurin tarve pienituloisille palveluammateille.
On selvää, että erityisesti pääkaupunkiseudulla vuokra-asuntojen tarjonta ei ole ollut riittävää kysyntään nähden useisiin vuosiin. Seurauksena on ollut vuokratason nousu, jonka vaikutukset puolestaan näkyvät kansantaloudessa useilla eri tavoilla. Kun asumiseen kuluu koko ajan suurempi osuus tuloista, jää kuluttamiseen sekä sijoittamiseen vähemmän, joka hidastaa talouskasvua. Suorat asumistukimenot ovat puolestaan ylittäneet 2 miljardin rajapyykin ja lisäksi erilaisilla tarjontatuilla asumisen tukemiseen käytetään yhteensä miljarditolkulla verovaroja vuosittain. Syöttämällä aina vain enemmän ja enemmän yhteisiä verovarojamme asumisen tukemiseen ei yksinkertaisesti ikinä pystytä ratkaisemaan asumisen hintatasoon liittyviä haasteita.
Tehokkain ratkaisu minkä tahansa hyödykkeen hintatasoon vaikuttamiseksi on kysyntä-tarjonta suhteen korjaaminen. Julkinen valta pystyy tähän parhaiten luomalla markkinatoimijoille sellaisen ympäristön, joka mahdollistaa entistä enemmän rakentamista. Se olisi kaikista tehokkainta asuntopolitiikkaa.
PTT:n tutkimuksen mukaan asuntoihin myös haluttaisiin sijoittaa enemmän pääomia kuin asuntoja on tällä hetkellä mahdollista rakentaa. Isona esteenä ovat hitaat ja epävarmat kaavoitusprosessit sekä rakentamista koskevat erilaiset kuntakohtaiset tiukat määräykset. Yksityiskohtainen sääntely ja kaavoittajan asettamat määräykset nostavat rakentamiskustannuksia ja sen lisäksi tekevät vaihtoehtoisten ja uusien innovatiivisten ratkaisujen toteuttamisen mahdottomaksi.
Maankäyttö- ja rakennuslain uudistamistyö on käynnissä ympäristöministeriössä. Uudistuksen yhdeksi kärkitavoitteeksi on otettava kaavoitusprosessien keventäminen. Lisäksi kuntalaisten valitusoikeutta kaava-asioissa tulisi rajata. On täysin kestämätöntä, että pahimmillaan yksittäinen kuntalainen voi merkittävästi viivyttää kunnan elinvoimalle kriittistä hanketta.
Kauppojen aukioloaikoja ja alkoholin myyntiä on vapautettu, taksisääntelyä huomattavasti kevennetty ja apteekkien sääntelyn keventämiseksi on kova julkinen paine. On korkea aika alkaa luottamaan markkinoiden toimintaan enemmän myös asuntomarkkinoilla.
Tarik Ahsanullah
Laki- ja edunvalvonta-asiantuntija
Suomen Vuokranantajat ry.
Meillä Suomessahan kyllä on tyhjiäkin asuntoja – mutta kuka niihin muuttaisi?
Asumisen tukemisen säädöksiä pitäisikin muuttaa perustulon suuntaan.
http://juhanivehmaskangas.puheenvuoro.uusisuomi.fi…
”ex-vuokranantaja”
Ilmoita asiaton viesti
Rakentamisesta yli puolet on veroja ja lisäksi kalliit kaupunkien tontit.
Ei rakentaminen itsessään ole kallista, mutta niin stanan verotettua ja säänneltyä.
Ilmoita asiaton viesti
Varmaan voisi yhteiskuntakin enemmän ohjata työelämän ulkopuolella olevia ihmisiä asumaan paikkakunnille, joissa tyhjiä asuntoja on.
Ilmoita asiaton viesti
#3
Asumistukea saavan paikka ei ole asuntopulaa kärsivillä alueilla.
Ilmoita asiaton viesti
Tähän asti yhteiskunta on vaatinut työttömiä muuttamaan kasvukeskuksiin.
Ilmoita asiaton viesti
Markkinavoimat eivät asuntojen hintaa korjaa alemmaksi. Et ymmärrä koko systeemin toimintaa.
Sijoittajat jättävät rakentamisen siihen, kun asuntotuotannon ja vuokrien tuotot lakkaavat nousemasta.
Nyt hinnat ovat ylhäällä ja nousevat työpaikkojen keskittyessä muutamaan kaupunkiin. Samalla erilaiset asumistuet ja helposti saatavat matalakorkoiset lainat antavat hinnoille ja vuokrille nostovaraa.
Markkinavetoinen asumistuotanto sopii vain varakkaille ostajille ja vuokraajille. Pääosa on niin heikkotuloisia, että asumiskulut ovat heille törkeät. Jos perheen tuloista menee yli 20% asumiseen on paketissa jotain mätää.
Kaupunki voi nopeasti helpottaa kulujen pienentämisessä antamalla kunnassa asuville rakennusmaan ilmaiseksi käyttöön eli käyttöoikeuden eliniäksi riippumatta asumismuodosta. Maanvuokralle ei mitään perustetta. Kyse on keskiaikaisesta tavasta nyhtää kaikesta alamaisilta.
Ilmoita asiaton viesti
Helsingissä on hemmetisti työttömiä. Asumistukien lopettaminen kasvukeskuksista olisi selkeä ja edullinen ratkaisu ongelmiin.
Tällä hetkellä rakentaminen käy niin kuumana ettei rakentajia ole eikä luotettavilla firmoilla ole kapasiteettia. Rakentamisen kiihdyttämisellä saadaan enemmän kuraa kalliilla.
Ilmoita asiaton viesti